Hvor kan jeg købe et surbærtræ?

Hvor kan man købe en Aronia melanocarpa (surbær)? Jeg bor i Hadsten mellem Randers og Århus – men kører gerne efter den.

Med venlig hilsen
Henriette Stein Knudsen, februar 2004

Svar

Surbær, Aronia melanocarpa, kan købes i langt de fleste planteskoler. Du kan vælge de frøformerede eller en dansk sort Aronia melanocarpa ‘Aron’, som er særlig blomsterrig og altså også får mange frugter. Du kan evt. surbær på stamme, det er ikke så almindeligt, så måske skal de
først skaffe det hjem.

Surbær er en busk, men man kan pode den på en stamme fra røn, og på den måde få et lille surbærtræ. Disse træer er ikke så almindelige, men man kan som regel bestille dem i den lokale planteskole.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvor kan jeg købe et surbærtræ?