Hvorden beskærer vi vores ferskentræ?

Vi har et stort ferskentræ på omkring 10 år. Det er ikke beskåret før og derfor står grenene ud til alle sider. Sidste sommer bar det mange store ferskner. Vi vil gerne beskære det lidt, men ønsker selvfølgelig, at det stadig giver frugter til sommer. Det er på nuværende tidspunkt i fuld gang med at skyde nye knopper. Hvor sikker kan man være på at det skyder ligeså mange frugter som sidste år, hvis det ikke bliver beskåret? Og hvor meget kan man tillade sig at beskære uden at det går ud over høsten? Og hvad skal man være opmærksom på når man beskærer?

Med venlig hilsen
Kenneth Grønbech, februar 2004

Svar

Du burde kunne kende forskel på frugtknopper og skudknopper. Frugtknopper er større, og hvis du er i tvivl, så kan du tage en hobbykniv og snitte på tværs i et par knopper. Du vil meget tidligt, formentlig nu (februar), kunne se de rosa farver fra blomsterknoppen, og på den måde lære de to knoptyper at kende.

Herefter kan du beskære så meget tilbage som du vil, men dog altid efterlade rigeligt med blomsterknopper. Fjern dog grene som krydser eller sidder for tæt helt. Fjern også syge grene helt.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorden beskærer vi vores ferskentræ?