Hvordan plejer jeg mit gamle blommetræ?

Vi har et meget gammelt, kønt blommetræ. Er bange for, det ikke holder mange år. Skal vi afsave mindre grene, der definitivt er gået ud? Eller skal vi gå lidt hårdere til værks? Det væsentligste er ikke blommer, men pryd i haven.

Med venlig hilsen
Jørgen Martens, maj 2002

Svar

Hvis man skal have gamle træer til at overleve, skal man være varsom med at beskære. Det er vigtigt, at træet kan samle al den energi, der er mulighed for, og da løvet er træets produktionsapparat, skal der fjernes så lidt som muligt. Når det gælder døde grene, så kan man roligt save dem af, da de ikke er til nogen nytte. De døde grene er tværtimod en god madpakke for svampe, og får svampene godt fat i grenen, er der risiko for, at de bevæger sig fra gren til stamme.

Når man saver gamle, døde grene af, er det vigtigt ikke at komme ind i stammens ved, så man skal skære ind til grenkraven og ikke ind i grenkraven. Vil man gøre det godt for det gamle blommetræ, kan man evt. fjerne græs omkring rødderne, da græsset stjæler vand og næringssalte fra det gamle træ. Der skal naturligvis ikke være bar jord, så man kan lægge et lag barkflis ud på jorden. Inden man lægger flis på, er det desuden en god ide, at give træet noget kalk. Blommer trives godt på kalkjord, så med mindre man bor på kalkjord, er det altid gavnligt med en gang kalk, brug f.eks. dolomitkalk.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan plejer jeg mit gamle blommetræ?