Hvor kan man købe økologiske frugttræer?

Jeg vil gerne vide, hvor jeg kan købe økologiske frugttræer. Helst i københavnsområdet, hvis det er muligt, men ellers hvor det ellers kan lade dig gøre.

Med venlig hilsen
Anne Arentzen, marts 2004

Svar

Mig bekendt findes der ingen, der sælger økologiske frugttræer på Sjælland inklusive København.

Jeg kender til tre planteskoler med spændende frugttræer:

  1. Assens Planteskole
  2. Frugttræsplanteskolen »De Gamle Sorter«, Holstebro
  3. Blomstergården, Tjele

Ingen af dem er økologisk godkendte, men til gengæld sender de glad og gerne træer over hele landet.

Jeg vil foreslå, at du spørger, der hvor du normalt handler planter og træer, således at de bliver opmuntret til at hjemtage økologisk træer, evt. fra udlandet.

Der er det specielle ved økologiske frugttræer, at de for at være lovlige skal være fremstillede af økologiske grundstammer og være tiltrukket i en økologisk planteskole efter podningen. Der findes ingen, der fremstiller – stort set – grundstammer i Danmark mere og slet ikke økologiske. De kan skaffes fra Holland i økologisk kvalitet. Mig bekendt findes der heller ingen økologiske planteskoler mere herhjemme. Så skal det være godkendt økologisk er der ingen vej uden om selv at fremstille træerne. Det er virkeligt spændende men en længere historie.

Og skal det være efter lovens bogstav, skal der rettes en henvendelse til Plantedirektoratet, som muligvis kan henvise til en leverandør, og hvis ikke kan der søges om en dispensation til at plante ikke-økologisk træer f.eks. fra planteskolerne ovenfor.

Med venlig hilsen
Per Kølster
Agronom, KØLSTER malt og øl

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvor kan man købe økologiske frugttræer?