Hvordan grundgødskes et større areal til frugttræer?

Vi har lige plantet 30 blommetræer (Opal) på en sydvestvendt skråning. Vi ville gerne vide, hvilken gødning vi skal bruge og hvor store mængder pr. træ. Jorden er ret sandholdig, men med et stort humuslag øverst, som kun delvist er omsat. Humus udgør et ca. 10 cm. tykt lag.

Iøvrigt overvejer vi at tilplante et større område på ca. en ha. med æbletræer (Discovery, Jonagold med flere) på jordbundstype 3. Hvilken gødning ville være bedst her, og hvor meget?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Claus Tobler, april 2004

Svar

Jeres spørgsmål om gødskning af blommer samt grundgødskning af et større areal med frugttræer kræver et meget omfattende svar, som rækker ud over hensigten med denne brevkasse. Enten skal I gå på biblioteket og finde noget af de solide gode gamle havebøger eller bøger om frugtavl. Jeg kan anbefale f.eks. Anton Pedersens »Frugtavl ved hjemmene« fra 1948. Fremragende bog. Eller også skal I kontakte en sædvanlig konsulent – allerbedst Maren Korsgaard, der er professionel og statssøttet økologisk frugtavlskonsulent (www.oekofrugt.dk). Og skal det gøres rigtigt, skal der tænkes en del år frem i tiden og så skal I også tage jordprøver og få dem analyseret.

Om ikke andet så få arealet pløjet efter udbringning af en god gang staldgødning fra køer (f.eks. 35 tons/ha), og til blommetræerne kan I smide ½–1 trillebør staldgødning til hvert træ.

God fornøjelse!

Med venlig hilsen
Per Kølster
Agronom, KØLSTER malt og øl

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan grundgødskes et større areal til frugttræer?