Hvordan dyrker jeg fersken?

Hvordan dyrker jeg bedst et ferskentræ? Jeg har drivhus og stor åben have.

Med venlig hilsen
Birgit Skov Nielsen, maj 2002

Svar

Der er to muligheder.

I drivhuset kan du have alle ferskensorter, som findes i danske havecentre. Du kan evt. købe et dværg-ferskentræ, så tager det ikke magten fra dig. Almindelige ferskentræer kan dog holdes i ave med beskæring. Ferskner sætter i øvrigt ofte frugt allerede første år.

På friland kan du dyrke sorten ‘Frost’. Den skal blot stå i veldrænet og i dybmuldet jord. ‘Frost’ blomstrer og modner uden problemer på friland i Danmark. Man skal dog være forberedt på, at det kan være vanskeligt at dyrke ferskner i de egne af landet, hvor der er stor riskiko for sen nattefrost, dvs. Midtsjælland, Midtfyn og indre dele af Jylland. Problemet er, at ferskner blomstrer tidligere end kirsebær. Det hjælper ikke at plante træet op ad en mur, der blomstrer det blot endnu tidligere. Plant det hellere frit, evt. på en skråning, hvor frosten glider af.

Ferskensorten ‘Frost’ er i øvrigt resistent mod ferskenblæresyge. Det betyder ikke, at den er immun, men at den har en stor indbygget modstandskraft imod sygdommen, så man oftest kan dyrke den uden sprøjtning.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan dyrker jeg fersken?