Hvordan undgår jeg, at frugttrækræft breder sig?

Her for 3 år siden kunne jeg konstatere frugttrækræft i en Clara Friis og derefter en Cox Orange. Efterfølgende har sygdommen også ramt mit Filippa-træ og nu i år bl.a. et æbletræ af sorterne Discovery og Summerred.

Sygdommen breder sig altså til flere træer for hvert år.

Fagbøgerne peger alene på bortskæring som middel mod sygdommen.

Hvordan overføres sygdommen fra et træ til et andet? Kan sygdommen fjernes ved bortskæring – eller i det mindste holdes nede?

Hvad gør man, når man har 6–7 træer, der er angrebet, og 12–13 som (endnu ikke) er?

Er frugttræskræft en så almindelig sygdom, at den må anses for almindelig i en dansk have?

Med venlig hilsen
Helge Nielsen, juni 2004

Svar

Det er korrekt, at bortskæring er eneste anbefalede mulighed. Frugttrækræft kan smitte dels gennem sporer, dels via overførsel med beskæringsværktøj. Sorternes modtagelighed spiller også en rolle. Discovery, der generelt anses for sund, er eksempelvis ikke særlig modtagelig for skurv og meldug, men derimod følsom for frugtrækræft, hvilket især Cox Orange er meget modtagelig for.

Udelukkende at gå efter stor modstandsdygtighed mod én sygdom, som her kræft, kan resultere i et valg af sorter, der er følsomme overfor andre sygsdomme som skurv og meldug eller besidder andre kvalitetsmangler. Derfor bør man se på træernes sundhed generelt.

Blandt de sundere, »letdyrkelige sorter«, som Dansk Jordbrugsforskning anbefaler (Grøn Viden nr 131) findes Guldborg, Rød Ananas, Rød Belle de Boskoop og James Grieve; men altså også Discovery og Filippa!

Sørg for at desinficere sav og saks for hvert indgreb, så ikke smitten spredes yderligere.

Beskæres i august, har træet bedst mulighed for at lukke såret efter beskæringen, selv om kræft kan smitte hele året er infektionsriskoen større om vinteren, især i år med megen nedbør.

Frugttrækræft er en udbredt sygdom i Danmark.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan undgår jeg, at frugttrækræft breder sig?