Hvorfor er der »ærter« på vores mirabelletræ?

Vores ca. 12 år gamle mirabelletræ er mildt sagt kommet til at se noget underlig ud i år. Den har nok omtrent den halve bladmasse i forhold til normalen, og så har den fået bælge! Det ser umiddelbart ud som om de frugtanlæg der skulle blive til mirabeller har ombestemt sig, og vokser ud til ca. 5 cm lange bælge. Der er i hundredevis af dem. Inden i er der et par meget små »ærter«, men ingen dyr. Hvad kan det være?

Med venlig hilsen
Ellen Ahrensback Roesgaard, juni 2004

Svar

Der er tale om angreb af Taphrina pruni, blommepunge. Her ses frugterne netop som beskrevet: Langstrakte og ofte med hulrum, hvor stenen skulle have siddet. Der sker det efter infektion, at sporerne trænger ned i frugtknuden og stimulerer dennes vækst på et tidligt tidspunkt, før frugterne er dannet. Derfor det bælgagtige udseende.

Angreb har sjældent så stor betydning, at der gøres noget. Hvor der er rigtig mange, kan man dog skære grene tilbage og derved begrænse smitten ligesom det kan være en idé at opsamle de blommepunge, der falder af træet. Også andre arter af Prunus kan angribes.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor er der »ærter« på vores mirabelletræ?