Hvad fejler mine sveskeblommer?

Hvad fejler mine sveskeblommer, og kan jeg lige så godt kan fælde begge mine blommetræer. Det gamle bar rigtigt godt sidste år – det nye købte jeg i efteråret.

Med venlig hilsen
Poul, juni 2002

Svar

Billedet viser et tydeligt eksempel på de såkaldte »blommepunge«, som fremkaldes af svampen Taphrina pruni. Det ser ud til, at angrebene hænger sammen med bestemte klimaforhold, og da svampens sporer formentlig findes overalt, er der næppe meget at gøre ved det.

Det er dog min personlige erfaring, at de misdannede frugter bliver hængende på buske og træer, og de kan givetvis være smittekilde for næste års angreb. Mit råd er derfor, at man bør fjerne alle disse frugter, når løvet er faldet af, så man kan se dem.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvad fejler mine sveskeblommer?