Hvordan flytter jeg bærbuske og stauder?

Jeg vil gerne flytte stauder og hindbær, stikkelsbær og solbær ud i periferien af min have, så jeg kan anlægge græsplæne i midten. Hvornår er det bedst at flytte planterne, eller kan de overhovedet tåle det? (Jeg er novice og kender derfor ikke navnene på alle stauderne, men der er mange forskellige).

Med venlig hilsen
Trine Schunck, juni 2002

Svar

Det er en gammel erfaring, at planter bedst tåler at blive flyttet i den bladløse tid. Så grav dine buske op hen mod slutningen af oktober eller begyndelsen af november, og sørg for at få så meget af rodnettet med, som du kan. Lad endelig være med at ryste jorden af rødderne, for det vil bare rive store dele af det (tilbageblevne) fine rodnet af. Eventuelt kan du supplere med en udtynding af buskene, mens de nu er under behandling: fjern ca. en fjerdedel af de ældste grene helt nede ved rodhalsen.

Med stauder er det dog en anden sag. Hvis man kan gå ud fra, at dine stauder er ret gamle, så vil det bedste være, at du graver dem op i midten af april (helt præcist, når stauderne har ca. 5 cm lange, nye skud eller blade). Du deler klumperne med fingrene, greben eller spaden, og du kasserer den midterste del af klumpen. Resten, dvs. den unge krans yderst i klumpen, kan du så dele ud i et antal nye planter, som du planter på det næste voksested. Husk at vande grundigt et par gange i løbet af de næste 3–4 uger.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan flytter jeg bærbuske og stauder?