Hvilke gamle danske frugtsorter kan jeg bruge til espaliertræer i Norge?

Jeg står overfor en svær opgave.

Vi bor på en skrånende grund i Oslo – den er sydvendt og får en del sol. Der er også læ, men jorddækket er tyndt over fjeld. Her gror der en del fyrre og grantræer, men også mindre frugttræer, birk og buske.

Vi ville gerne etablere et espalier med gode gamle, velsmagende danske frugtsorter, som jeg husker fra min barndom i Sønderjylland.

Er det muligt at etablere familetræer som espalier, f.eks. eet æble, eet blomme, eet pære, eet hasselnød og eet kirsebær?

Hvis ja, – hvad er de bedste sorter at sætte sammen på de respektive træer?

I første række vil vi gerne ha’ frugt spredt hen over sæsonen og sorter med faste, aromatiske, velsmagende frugter. I anden række gode bestøvere og sygdomsresistente sorter.

Helst ikke moderne handelstyper, der ser ud som filmstjerner, glamurøse og voksagtige – med lang hyldelevetid, men ingen smag.

Håber I kan hjælpe os med disse komplekse spørgsmål. Kan sådanne træer laves og hvad vil de koste?

Med venlig hilsen
Hans Jensen-Fangel, september 2004

Svar

Dejlige spørgsmål. Og i samme åndedrag må jeg sige, at jeg er ude af stand til at give dig et fyldestgørende svar med mindre, jeg dels foretager noget research på dine sønderjyslke sorter, på mulighederne og betingelserne for frugtdyrkning på en klipperig norsk jord med et noget anderledes vinterklima, end vi kender, og derefter parrer disse informationer med mulige grundstammer under norske forhold, samt sorternes tidlighed og blomstringssynkronisering, for at du i sidste ende kan opnå at få træer, der ikke alene kan gro, men også bære frugt.

Sorry, spørgsmålet er for omfattende og komplekst til at svare inden for den tid, jeg har til rådighed til en sådan besvarelse.

Find en god norsk frugavlskonsulent eller konsulent i deres haveselskab. De ved også hvilke gartnere, der kan pode for dig. Du kan bestille podematerialer på Pometet hos Claus Larsen, KVL, Tåstrup. Det skal ske inden jul. Og skulle der så være konkrete spørgsmål til nogle sorter, du kender, så er du meget velkommen til at vende tilbage.

Rigtigt held og lykke med forehavendet.

Hvad æbler angår, kan du læse det i min bog om æbler, som udkommer netop i dag på Politikens Forlag.

Med venlig hilsen
Per Kølster
Agronom, KØLSTER malt og øl

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvilke gamle danske frugtsorter kan jeg bruge til espaliertræer i Norge?