Kan man stiklingeformere hassel?

Jeg har en del troldhasselgrene stående i en spand med henblik på, at de skal slå rødder, så jeg kan plante dem. Da de har stået der i ca. 4 mdr., og der er ikke sket noget, går mit spørgsmål på, om de overhovedet vil slå rødder. Kan jeg i stedet plante dem direkte i jorden.

Med venlig hilsen
Lissi Knudsen, september 2004

Svar

Desværre er det ikke muligt at formere hverken troldhassel eller almindelig hassel ved stiklinger, og det hjælper ikke, at de har stået i vand først.

Hassel formeres ved nedkrogning af grene, mens de stadig er forbundet med moderplanten, eller alternativt ved podning. Den nemmeste måde at formere din troldhassel er derfor at nedgrave de nederste grene, således at toppen stadig er fri og så vente på, at stykket under jorden slår rødder. Det tager 1–2 vækstsæsoner. Så kan du frigøre dem fra moderplanten og plante dem på blivestedet.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan man stiklingeformere hassel?