Hvad hedder de røde hindbærlignende bær?

Jeg har en busk i haven, som jeg ikke helt ved, hvad er for en. Jeg troede selv, det var en multebærbusk, men havebogen siger, at multebær er gule.

Jeg har sendt jer et par billeder, som jeg håber I kan se noget ud fra og fortælle mig, hvad det er.

Med venlig hilsen
Suzan Lindevang, september 2004

Svar

Ud fra billederne er der ingen tvivl om, at der er tale om jordbærhindbær, Rubus illecebrosus. Det er en Rubus-art fra Japan og er altså i slægt med både hindbær og multebær. Det danske navn hentyder til, at frugterne ligner jordbær lidt, men har derudover intet med dem at gøre. Som det ses, har den meget dekorative og lækkert udseende frugter, som desværre er forbavsende kedelige, når man sætter tænderne i dem. Som pynt på lagkager m.m. er de dog et flot blikfang, og syltetøj med dem eller sammen med andre bær bliver ganske acceptabelt.

Jordbærhindbær

Jordbærhindbær, Rubus illecebrosus. Foto: Suzan Lindevang

Jordbærhindbær er i Danmark en staude og fryser helt ned til grunden om vinteren. Den breder sig med underjordiske udløbere til et op til 40 cm højt stikkende bunddække, og da den heller ikke er særlig kræsen mht. jordbund og placering, kan den blive et lidt besværligt ukrudt. Den skyder også gerne op mellem fliserne i havegangen og på terrassen. Så vil man have mindst muligt arbejde med den i prydhaven, er det en god idé fra starten at begrænse den i en betonring eller lignende. Har man derimod en skrænt, som er tilbøjelig til at skride, er jordbærhindbær rigtig god til at holde på jorden. Som nævnt er den ikke kræsen, men meget tør jord eller bagende sol gør den trist og grim at se på.

Jordbærhindbær

Rubus illecebrosus breder sig med underjordiske udløbere til et op til 40 cm højt stikkende bunddække. Foto: Suzan Lindevang

Med venlig hilsen
Thomas Dahl Olejarz
Gartner og biologistuderende

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvad hedder de røde hindbærlignende bær?