Skal blåbær beskæres og gødes?

Jeg har to blåbærbuske, plantet i efteråret 2000, hvis bær snart kan plukkes. Skal buskene beskæres efterfølgende, og skal de gødes?

Med venlig hilsen
Charlotte Bagger, august 2002

Svar

Storfrugtet blåbær, Vaccinium corymbosum, skal ikke beskæres de første mange år. Man kan fjerne grene, som vokser helt forkert, hvis man ønsker en mere harmonisk plante, men ellers behøver man ikke beskære. På flere store blåbærplantager i Tyskland kan der gå mellem 10 og 15 år inden man beskærer i stor stil.

Det er bestemt heller ikke nødvendigt at gøde, da planten er meget lidt krævende, og kan vokse på meget mager jord. Men ofte vil planterne kvittere med tilførsel af et lag nåletræsbarkflis og evt. nåle fra lærk, gran eller fyr.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Skal blåbær beskæres og gødes?