Hvornår begynder hasselbuske at bære frugt?

Hvor gamle skal hasselbuske være før de begynder at bære frugt. Jeg har to forskellige sorter som på nuværende tidspunkt må være omkring 4 år gamle.

Med venlig hilsen
Henreitte Kvistgaard, august 2002

Svar

Det afhænger helt af forholdene. Hvis forholdene med jord, klima og bestøvning er i orden, skal de give et lille udbytte efter fire år. Fuldt udbytte opnås efter 6–8 år. Udbyttet varierer iøvrigt enormt fra år til år afhængigt af frosten om foråret. Fra 0 til ca. 10 kg pr busk, med et snit for de gode sorter på ca. 2 kg.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvornår begynder hasselbuske at bære frugt?