Hvornår skal efterårshindbær beskæres?

Jeg har i min nye have et hindbærbed, og jeg er lidt usikker på, hvilken sort det drejer sig om. De begynder at modnes i starten af august, så jeg mener, at det må dreje sig om en efterårssort.

Nu er jeg så usikker på, hvornår de skal beskæres. Jeg har nemlig både læst, at det er bedst i marts, men samtidig også, at det kan give sygdomme, hvis de ikke beskæres efter høsten.

Med venlig hilsen
Louise Møller, september 2005

Svar

Der er givet en efterårssort, og egentlig er det jo lige meget, hvad din hindbærsort hedder, bare den give nogle velsmagende hindbær. ‘Autumn Bliss’ er den mest udbredte sort og kan begynde at give modne bær fra første halvdel af august.

Efterårshindbær skal beskæres i marts. I efterårshindbær er planterne således altid kun etårige. Svampesygdommen hindbærstængelsyge kan derfor ikke brede sig i en plantning med efterårshindbær, da svampens sporer først fremkommer på andet års skud. Det er derfor, at det i almindelige hindbær er meget vigtigt at fjerne dem, så snart høsten er overstået, så evt. angrebne planter ikke smitter de nye skud, som skal give bær næste år.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvornår skal efterårshindbær beskæres?