Skal net omkring rodklump fjernes inden plantning?

Vi har netop fået et 2,5 m højt valnøddetræ, som vi skal have plantet. Det er med klump, og klumpen er indpakket i ståltrådsnet med ca 3 × 3 cm store masker. Skal nettet blive siddende for at sikre jord omkring rødderne under plantning eller skal det fjernes?

Med venlig hilsen
Susanne Lund Kristensen, maj 2006

Svar

Hvis der er fare for at jordklumpen »falder fra hinanden« når du afmonterer nettet, bør du afgjort lade det sidde under plantningen. Det kommer ikke at genere træet, da rødderne sagtens kan vokse »omkring« et sådant et net. Desuden vil det sikkert ruste op ad åre.

God førnøjelse med træet.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Skal net omkring rodklump fjernes inden plantning?