Kan man lave figen og fersken som espalier?

Jeg vil spørge, om man kan lave figen- og ferskentræ til et espalier-træ.

Med venlig hilsen
Hanne Boe Jensen, Fejø, august 2002

Svar

Både figen og fersken kan let laves til et espalier-træ. Figentræet vil jeg anbefale, at du espalierer vifteformet med stammer helt nede fra jorden. Af figensorter vil jeg anbefale Bornholsfigen eller ‘Precose de Dalmatien’.

Ferskentræet kan både være som vifte eller med en lodret stamme og flere vandrette hovedgrene. Vælg et træ med mange vandrette sidegrene i planteskolen, det er lettest at forme. Vælg i øvrigte sorten ‘Frost’ – den eneste ferskensort jeg vil anbefale på friland i Danmark. Den er hårdfør og sund. Aller vigtigst: Den er resistent mod ferskenblæresyge.

Men hvorfor plante fersken og figen op ad muren når du bor på Fejø? Fejø er netop begunstiget med et klima hvor begge træer kan stå frit udplantet som smukke træer, og bære masser af søde frugter.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan man lave figen og fersken som espalier?