Hvorfor er der næsten ingen kirkesblommer?

Jeg har i min have et kirkesblommetræ. Det er vel 4–5 meter højt og er mere end 8 år gammelt. Det bærer mellem 3–10 himmelske smagende blommer om året. Det er lige i underkanten. Kan jeg gøre noget ved det eller er det mere udbytterigt at lade det vige pladsen for et andet træ?

Jeg har i samme område af haven en rigtbærende victoriablomme og en ikke bærende sveskeblomme. Er der måske noget galt med bestøvningsvennerne?

Med venlig hilsen
Helle Nørby, august 2002

Svar

Kirkes er berygtet for netop dette. Jeg har haft samme oplevelse med mit kirkesblommetræ, som jeg netop har fældet af samme grund. Der var ca. 4 blommer på hvert år, selvom det var hvidt af blomster og der var 4 bestøversorter i nærheden. De 2 blommer tog hvepsene i besiddelse, og så kunne vi andre slås om de to sidste. Men gode det var de.

Kirkes kan bestøves både af sveskeblommer og Victoria. Frugtavlerne anbefaler netop at plante et victoriablommetræ til at sørge for bestøvningen af Kirkes. Sveskeblommer kan bestøves både af Kirkes og Victoria. Sveskeblommer bærer sommetider kun hvert andet år. Så det er ikke bestøversorter, du mangler.

Hvis du vil plante et andet blommetræ, så er Opal en sikker og god sort, og den er delvis selvbestøvende. Men du kan ikke umiddelbart plante stenfrugt efter stenfrugt på grund af jordtræthed. Jorden i et meget stort plantehul skal skiftes først. Eller bedre, plant et andet sted.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor er der næsten ingen kirkesblommer?