Er valnød selvbestøvende?

Er et valnøddetræ selvbestøvende, eller skal det bestøves af en anden valdnød?

Med venlig hilsen
Arne Hansen, november 2006

Svar

Valnøddetræer er i princippet selvbestøvende, men ofte blomstrer hun- og hanblomsterne i det samme træ forskudt, således at ikke alle hunblomsterne får tilbudt pollen i løbet af en sæson. Derfor plejer man at sige, at det største udbytte får man, hvis man har flere sorter. Det er dog ingenlunde en betingelse for et godt resultat.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Er valnød selvbestøvende?