Hvorfor kommer der ikke frugt på mit citrustræ?

Et 4–5 årig mandarintræ får masser af små, hvide blomster om foråret. Men – det taber stort set alle blomsterne, bladene bliver gule og mange af dem falder af. Hvad skyldes det? Planten står året rundt i en ca. 15 liter krukke i min udestue. Den vandes omhyggeligt og gødes med flydende havegødning fra Pindstrup. Siden jeg fik planten, er der ikke kommet nye frugter. Det samme gælder i øvrigt mit citrustræ.

Med venlig hilsen
Frank Poulsen, september 2002

Svar

Der kan desværre være mange årsager til at en citrus-plante (mandarin, citron, appelsin, grape osv.) ikke giver frugt i Danmark. Du skal huske at citrus stammer fra troperne og subtroperne, hvor der er varmere end i Danmark året rundt, og mere intenst sollys.

Jeg tror ikke der er andre planter, som har skuffet køberne mere i Danmark end citrusplanter. De ser så flotte ud når man køber dem, men det er som regel den sidste gang man ser frugt på dem, og inden længe taber de som regel også bladene. Nå, men min opgave er jo ikke at tage modet fra dig, men at pege dig i den rigtige retning, så her er nogle råd.

For det første kan dine planter være podet på den forkerte grundstamme. Det kan du ikke gøre noget ved. Men du kan spørge efter citrus podet på Poncirus trifoliata i fremtiden. Det er det bedste til pottekultur og et køligt klima som det danske. På dine eksisterende planter kan du prøve at tage planterne op af potten, skære det yderste lag rødder af, og give dem nyt jord.

For det andet kan det være at der mangler insekter til bestøvning af dine planter om foråret. Bier er det bedste, men du kan prøve at åbne drivhusvinduerne og se om der kommer nogle insekter ind. Måske virker en vatpind også?

For det tredje bør du gøde med en blandingsgødning rig på P (Fosfor) om foråret. Ikke for meget N (kvælstof) om foråret, det er vigtigt. Senere på sommeren kan du gøde med »standard«-gødning, med mere N

For det fjerde, bør du give planterne supplerende lys fra meget tidligt på foråret, med en vækstlampe. Fra juni kan du stille dem på friland.

I vintermånederne bør du lade dine citrus stå ved omkring 2–3 grader C. Hvis de står varmere, stresses de, fordi der er for lidt sollys i forhold til temperaturen.

For det femte bør du vande dine citrus jævnt, så de hverken tørrer ud eller står i vand.

Hvis du arbejder med disse faktorer, skulle der være en chance for succes med citrus, også her i Danmark.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor kommer der ikke frugt på mit citrustræ?