Er Victoria-blommetræer selvbestøvende?

Er Victoria-blommetræer selvbestøvende og i modsat fald, hvilke træer kan bestøve det?

Med venlig hilsen
Tommy Nielsen, oktober 2002

Svar

Ja, Victoria-blomme er selvbestøvende (selvfertil). Pollen fra træet kan også befrugte mindre frugtbare blommer som Reine Claude-sorter, sveske og Kirkes. Alle sidstnævnte kræver en anden sort for at give mere sikker bæring, da de er delvist selvsterile.

Bestøvningen sker dels via vind dels via insekter. Bier, humlebier, svirrefluer (ligner hepse, står stille i luft) spiller en stor rolle for frugtsætningen. Jo bedre betingelser og jo mere varieret pollenoverførslen er, jo sikrere bliver bestøvningen. Klimavariationer kan give udsving fra år til år. Det gælder både temperatur, vind og nedbørsmængder.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Er Victoria-blommetræer selvbestøvende?