Kan duegødning bruges som gødning til små frugttræer?

Jeg har 4 små frugttræer i haven. Kan man bruge duegødning til at gøde træeerne med? Hvis ja, så hvordan?

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Youssef Amin, februar 2008

Svar

Møg fra fjerkræ – og altså også fra duer – er meget kraftigt. Jeg kender eksempler, hvor man har gødet overdrevent med duemøg, og hvor netop frugttræers bark har lidt skade af gødningen. Derfor må jeg svare på spørgsmålet, at ja, duemøg kan sagtens bruges (og det er meget virksomt), men brug det i små mængder ad gangen.

Man kan f.eks. blande en halv spand duemøg (5l) i en trillebørfuld kompost (100l), hvilket giver en fortynding på 5%, som træerne sagtens kan tåle. Det fordeler man jævnt ud over jorden under træerne, og det burde række til de nævnte træer. Ellers kan man jo bare lave mere i samme blandingsforhold. Hvis man ikke har kompost, kan man i stedet bruge en trillebørfuld sand til en halv spandfuld duemøg.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Kan duegødning bruges som gødning til små frugttræer?