Indeholder vores hønsemøg salmonella?

Er der problemer i at bruge hønsemøg til gødning i egen have i disse salmonellatider? Smitten kan vel overføres fra gødning til jorden udenpå afgrøderne? Nedbrydes salmonella i jorden eller hvordan kan man evt. sikre sig? Hvor og hvordan får man taget salmonellaprøve af gødning og hvad koster det?

Med venlig hilsen
Brian Rasmussen, januar 2003

Svar

Al husdyrgødningen kan indeholde patogener (bakterier m.m., som mennesker kan blive syge af). Derfor skal man undgå gødning fra besætninger, hvor der er et sygdomsangreb, f.eks. en salmonellainfektion. Patogenerne overlever kun i et vist tidsrum, og de overlever kortest tid ved høje temperaturer (varmkompostering) og i sollys. Så der er et reelt problem, man skal forholde sig til, når man bruger husdyrgødning i haven.

Selvom I fik undersøgt jeres hønsemøg for salmonella, ville det jo kun være en her-og-nu-garanti og ikke give jer nogen sikkerhed fremover, da hønsene jo kan få salmonella dagen efter I har taget prøven. Når I kun bruger eget hønsemøg, er der antagelig ikke problemer. Det er der sjældent i små hønsehold. Er der høns, som dør, så få dem undersøgt, så I ved, om det er salmonella eller andre sygdomme. Det er vigtigt af hensyn til din omgang med først og fremmest æggene.

I kan få foretaget undersøgelse på Dansk Veterinærinstitut for salmonella og for andre sygdomme via jeres dyrlæge, eller I kan, når det drejer sig om fjerkræ, selv indsende. I kan læse mere om regler og taktster på Dansk Veterinærinstituts netsted – henvisningen til takster står i højre side.

Der kan gives disse anbefalinger for brug af husdyrgødning:

  • Hent kun gødning i besætninger, hvor der ikke er et kendt sygdomsproblem, f.eks. salmonella.
  • Frisk gødning bør ikke udbringes i nærheden af grønsager. Husdyrgødning bør komposteres inden brug. Hønsegødning er så kraftig, at den bør blandes op med haveaffald.
  • Delvis omsat kompost med husdyrgødning kan man bruge efter 4–6 måneder, f.eks. til jorddække. Kimtallet vil da være faldet til et rimeligt lavt niveau. Og sollyset vil yderligere nedbringe niveauet. Bør dog stadig ikke udbringes tæt ved bladgrønsager o.l., som snart skal høstes.
  • Helt omsat gødning kan bruges uden problemer, da den er lagret i lang tid.
  • Skyl altid grønsagerne, før de spises.
  • Vask altid hænder efter håndtering af husdyrgødning og delvis omsat kompost.

Hvis du ser på billedet nedenfor, så er det næsten indlysende, hvad der kan anbringes hvor. Ingen vil lægge frisk møg direkte op til den salat, man høster af. Det delvise omsatte møg kan bruges til jorddække f.eks. under kartofler og kål, men ikke mellem f.eks. rucolasalaten og sommergulerødderne, som høstes og spises uden kogning. Den helt omsatte kompost kan bruges uden problemer, da den er lagret i mindst 1 år.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Møg og kompost

Det giver stort set sig selv, at man ikke anvender frisk og kun delvis omsat gødning til salat, som skal spises frisk. Foto: Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Indeholder vores hønsemøg salmonella?