Hvordan efterårsgøder man økologisk?

Jeg er ofte stødt på steder, hvor der står, at man bør gøde fx. efter endt blomstring i august–september, men at denne gødning bør være fattig på kvælstof, så planterne hærdes til vinteren. Et konkret eksempel kan være mine agapanthus, som blomstrer sidst på sommeren, som derefter skal gødes og så pakkes lidt væk før frosten. Også til planter tidligere på sæsonen, som gerne skal blomstre fremfor at producere oceaner af blade, anbefales det tit at holde igen med kvælstoffet i gødningen.

Hvad gør jeg så, hvis jeg gerne vil gøre det økologisk? Jeg har komposterede hestepærer, men det har vel for stort et indhold af kvælstof? Findes der et økologisk alternativ med højt indhold af kalium og fosfor, som er godt til sensommer-/efterårsbrug?

Med venlig hilsen
Pia Østerfelt, september 2010

Svar

Det er rigtigt forstået, at man bør undgå kvælstofgødning og i stedet sætte ind med et sidste tilskud af især kalium ved afslutningen af blomstringen. Med kunstgødning er det let nok, for så tager man bare lidt svovlsurt kali.

Derimod kan man af gode grunde ikke bare lige holde de enkelte mineraler ude fra hinanden, når man bruger økologisk gødning. Et rigtigt godt middel ville være 100% ren træaske. Ren for at asken ikke skal indeholde tungmetal m.m. fra tryksager og den slags. Men selv dette rene produkt er der problemer med. Det hænger dels sammen med, at aske bliver meget kraftigt basisk, når den bliver opløst i vand (ordsprogets »skap lud« er en opløsning af træaske i vand). Og dels skyldes det, at det er svært at beregne koncentrationen. Derfor vil det være på sin plads at nøjes med en 3 promille opløsning, dvs. 3 g ren træaske i 1 liter vand.

Der er dog en mere elegant løsning på problemet, for man kan købe jordforbedringsmidlet »tangmel«, som er pulveriseret tang. Det indeholder forholdsvist meget kalium (4–11%) en smule fosfor (0,2%), og forholdsvist lidt kvælstof (1,3%). Forsøg at skaffe det via en plantehandler eller fra netbutikkerne Solsikken eller fra Genbyg, som forhandler produkter fra Solsikken. Genbyg har en fysisk butik i Amager.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Hvordan efterårsgøder man økologisk?