Hvorfor blomstrer mine kæmpestenbræk ikke?

Jeg har et stort bed på 2 × 3 meter, som er fyldt med kæmpestenbræk, som står meget tæt. Der har ingen blomster været de sidste to år – kan det skyldes manglende gødning eller kalk?

Med venlig hilsen
Mette Pedersen, maj 2011

Svar

Kæmpestenbræk har det problem, at den vokser fri af jorden, sådan at jordstænglerne efterhånden hæver bladrosetterne 10–15 cm over jorden. Det giver udtørring, og det bryder de sig ikke om. Når bedet er så tæt, som her beskrevet, er der ingen tvivl om, at planterne trænger til at blive gravet fri og sænket igen, så de får beskyttelse fra jorden. Det kunne være én grund til den manglende blomstring.

En anden kunne være tiltagende skygge fra buske og træer, kan det være tilfældet på stedet?

Og en tredje kunne ganske rigtigt være mangel på ét eller flere næringsstoffer. Hvis planterne i øvrigt ser sunde ud, kan det tænkes, at de mangler fosfor. Det bør man give senest sommeren før, end man ønsker virkningen, så det er netop nu, det skal gøres. Hvad man så skal give planterne må afhænge af ens økologiske samvittighed, men hvis man har lidt ren træaske, kan den blandes i halvt omsat kompost i forholdet én del aske til tyve dele kompost. Denne blanding strør man ud over bedet, og derefter vander man det hele ned, så bladene er helt fri for aske.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Hvorfor blomstrer mine kæmpestenbræk ikke?