Hvorfor er der ingen kartofler under store kartoffeltoppe?

Jeg har sat kartofler i foråret, og da jeg bor på det østligste Stevns, har det også været nødvendigt at vande regelmæssigt i starten. Så nu har jeg nok Danmarks højeste kartoffelplanter (ca. 1 m høje) men ingen kartofler under. Det er ellers »købekartofler« (asparges), jeg har lagt, normalt har det været »overskuds« kartofler, og her har jeg ikke haft de problemer før. Rodnettet er meget stort kraftigt og sundt at se på.

Med venlig hilsen
Margrethe, juni 2011

Svar

Du skriver ikke noget om, hvor meget gødning, du har givet dine kartofler. Men vand alene giver ikke 1 m høje kartofler. Og de fraværende kartofler skyldes heller ikke den valgte sort. Hvis du har lagt dem sent på foråret, er der måske ikke dannet kartofler endnu. Men har du sat dem i første halvdel af april, så ville der være kartofler under nu.

Jeg tror, at du har givet for meget gødning. Der er et gammelt ordsprog, som siger: For lidt og for meget fordærver alt. Og det gælder også gødning til planter. Planter kan ikke vokse uden de nødvendige plantenæringsstoffer i jorden. Gøder man slet ikke sine kartofler, får man få og små kartofler. Men hvis man giver jordstykket til kartofler alt for meget gødning, så bliver det hele kartoffeltop. Jeg har tidligere hørt om dyrkning af kartofler i en tidligere hønsegård – her blev kartoflerne også meterhøje, og der var ingen kartofler under.

I artiklen Gødningsmængder til køkkenhaven kan du se, at kartofler har brug for ca. 145 g kvælstof pr. 10 m² dyrkningsareal. Bruger du posegødning kan du på posen læse dig til, hvor meget du skal bruge for at tilføre denne mængde kvælstof. I artiklen finder du også et regneeksempel på mængden af kvæggødning til 10 m² kartoffelbed.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Hvorfor er der ingen kartofler under store kartoffeltoppe?