Skal komøg nedgraves eller lægges ovenpå jorden?

Jeg er så heldig at få komøg hvert år. Sidste år lå det på jorden hele vinteren, da jeg ikke havde mulighed for at få det gravet ned – jeg har sclerose, så jeg kan ikke selv, men må have hjælp. Det blev så gravet ned lige før såning, og det har faktisk fungeret fint, med masser af fine grøntsager i år. Jeg har altid tidligere fået det gravet ned om efteråret, og mener også at have hørt/læst, at det er det, man skal, men nu er jeg i tvivl.

Er det lige meget, hvornår det graves ned?

Med venlig hilsen
Lotte Molbech, september 2011

Svar

Som altid lønner det sig at følge naturen, og den graver ikke møget ned. Ved et tilfælde har du gjort det bedste, nemlig at sprede møget tyndt over jorden og lade vejrliget og mikroorganismerne om at igangsætte nedbrydningen i løbet af vinteren. I foråret, hvor bedene alligevel skal gøres klar, kan man så supplere med en kultivering, der bringer det smuldrende møg i nærkontakt med jordens øverste, iltrige lag. Det giver de resultater, du beskriver.

En anden mulighed, hvis man ikke bryder sig om at have dyrenes afføring liggende, det er at kompostere møget. Altså at sætte en kompostbunke op, som man plejer, og så lade møget indgå som tynde lag mellem 20 cm tykke lag af groft haveaffald (staudetop, hækafklip, gulerodstop osv.). Lidt hen på foråret vil møget og affaldet være omdannet til den herligste kompost, som kan bruges i stedet for andre jordforbedrings- og gødningsmidler.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Skal komøg nedgraves eller lægges ovenpå jorden?