Kan jeg købe økologisk gødning?

Jeg har lige overtaget en gammel udpint køkkenhave. Mit ønske er at dyrke den økologisk, men da jeg ikke endnu er i besiddelse af kompost, vil jeg høre, hvad det bedste er, jeg kan gøre. Kan jeg købe økologisk gødning?

Med venlig hilsen
Susanne Sachs, april 2002

Svar

Du efterlyser økologisk gødning til din nye køkkenhave, som du beskriver som »udpint«. Det eneste registrerede gødning, som er lavet af økologiske produkter produceres af »Farmergødning«. Det sælges i 10 kg sække, men forhandles ikke på alle planteskoler. På 98 64 71 22 kan du få oplyst den nærmeste forhandler, eller bestille det som postordre. (Se også vores forhandlerguide). Farmergødning sælger både en langtidsvirkende gødning fremstillet af komposterede bælgplanter og en lidt mere »nu er og her«-gødning af komposteret fjerkrægødning. Hvis du skal i gang med mange grøntsager, som gerne vil have meget gødning tidligt på sæsonen – radisser, salat, blomkål – er det bedst at vælge sidstnævnte produkt, men ellers vil jeg anbefale den langtidsvirkende gødning.

På de fleste planteskoler kan du købe andre gødninger, som også er lavet af naturprodukter, men ikke af økologisk oprindelse.

Jorden kan også tilføres organisk materiale ved at man dyrker grøngødning på den. Der er mange arter at vælge imellem. Grøngødningen skal helst ikke rives væk bagefter, men hellere kultiveres ned i bedet.

Med venlig hilsen
Susanne Mørk-Jensen
Agronom, Susannes have

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Kan jeg købe økologisk gødning?