Skal den nedvisnede grøngødning graves ned?

Sidste år såede jeg en havre-vikke-blanding efter høst i min køkkenhave. Det ligger nu som et vissent dække på jorden. Skal jeg grave det ned i jorden eller skal det bare hakkes let ned? I sidste fald er det vel svært at så I alle de plantedele?

Jeg vil I år udvide køkkenhaven, og har derfor indraget et ekstra stykke græsplæne. Jeg vil lægge en god sort kartofler, der danner stor top. Hvilken synes I? For en uge siden gravede jeg et spadestik ned og vendte græstørvene rundt. De ligger nu og visner. Og hvad så…? Jeg har adgang til fåremøg, vel ikke helt omsat. Ligeledes til hønsemøg. Min kompost vil jeg hellere bruge i resten af køkkenhaven.

Med venlig hilsen
Helle Nørby, marts 2003

Svar

De visne rester af havre og vikke fra sidste år skal du bare smide på komposten, så det bliver til at lave et pænt såbed. Havre-vikke-blandingen har gjort sit rodarbejde sidste år, samt beskyttet jorden her i vinter. Nu må resterne gerne rives væk. Men senere på sæsonen, når dine afgrøder er ca. 5 cm oppe kan du så begynde at lægge kompost på bedene for igen at beskytte og forbedre jorden.

En god og dyrkningssikker kartoffelsort er Sava.

Som jeg forstår det, vil du lægge kartoflerne i stykket med de nyvendte græstørv. Det kan du også sagtens. Du kan faktisk helt undgå risikoen for at rode op i græstørvene ved simpelthen at lægge kartoflerne ovenpå jorden og så dække dem med kompost (fårekompost bedst) og halm. Så skal du også bruge halm til at hyppe med.

Med venlig hilsen
Susanne Mørk-Jensen
Agronom, Susannes have

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Skal den nedvisnede grøngødning graves ned?