Er det godt at gøde sine roser med sur mælk?

Mælk, der er blevet sur. har jeg hidtil hældt ud under mine roser, fordi jeg har fået et gammel husråd om, at kalken ville styrke roserne.

Men jeg er i tvivl om det er gammel overtro, eller om det er korrekt.

Roserne ser hverken ud til at have det dårligere eller bedre,…men jeg kan jo heller ikke måle deres kalkindhold.

Med venlig hilsen
Abelone Glahn, maj 2014

Svar

Roser og alle andre planter for den sags skyld har brug for kalk, lige som mennesker har det. Forskellen er, at planterne kan optage kalken i uorganisk form, mens vi foretrækker at finde den i organisk form. Der kommer mælk og mælkeprodukter ind i billedet. Der er dog ikke megen gevinst ved at hælde mælken ud under roserne, for kalken bliver med sikkerhed straks ædt af jordbundens dyr. På den anden side skader mælken ikke, og dens indhold af proteiner vil med tiden give jorden et tilskud af brugbart kvælstof.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Er det godt at gøde sine roser med sur mælk?