Bør jeg sprede hestemøg ud i haven om foråret?

Har netop fået leveret 20 m³ hestemøg til spredning i min store skolehave. Egentlig ville jeg helst have spredt det i efteråret, men det var ikke muligt. Spørgsmålet er så, om jeg skal gøre det nu (starten af april) eller vente?

Om præcis 5 uger skal 40–50 børn så grøntsager i haven. Kan møget nå at blive mere nedbrudt end det er nu på den tid? Lige nu har det en karakteristisk duft og det ryger vældigt fra bunken, men det er ikke helt friskt, det er taget nederst i stakken på en rideskole – dog svært at vide hvor længe det har ligget! Min bekymring går mest på det hygiejnemæssige ift børnene.

Med venlig hilsen
Camilla Friedrichsen, marts 2004

Svar

På nuværende tidspunkt er det ikke en god idé at sprede hestemøget ud i selve køkkenhaven. Halmindholdet vil under nedbrydningen midlertidigt stjæle en del af det plantetilgængelige kvælstof, og det vil på grund af det høje celluloseindhold i halmen tage et stykke tid, før den bliver nedbrudt. Andre steder, fra klumper med høj næringskoncentration kan svidninger af planterødderne ske. Især en række kimplanter er sårbare. Grøntsagsfluer kan også tiltrækkes på grund af den stærke odeur, gødningen afgiver, så der kan blive problemer med eksempelvis gulerodsfluer, afhængig af hvor nedbrudt det er på udbringningstidspunktet. Men lidt af møget kan anvendes som jorddække mellem rækkerne senere, hvis du og børnene (og deres forældre) vil være med til dette. Omkring træer og buske kan gødningen ligeledes anvendes som jorddække i ikke alt for tykke lag.

Det bedste er nok at lave en aflang bunke, der ikke er alt for høj og bred (så der ikke opstår iltmangel inde i bunken) og lade gødningen ligge sommeren over; til efteråret spredes det så som jorddække mellem rækker af en dybgående, forudsået efterafgrøde, f.eks. olieræddike. Efterafgrøden vil optage og fastholder den næring, der frigives ved nedbrydningen. Du kan plante en omgang tallerkensmækkere på bunken i jordlommer (spandfulde jord), der lægges i bunken. Herved kammoufleres den og nedbrydningen vil foregå hurigere i skyggen under planterne end i direkte sol. (Ret beset skal en sådan gødningsbunke (mødding) sikres mod grundvandet, for at der ikke sker nedsivning af næringsstoffer).

Der vil i gødningen være lidt spildkorn og ufordøjede korn, der kan give små ukrudtsproblemer; dog er disse kornarter lette at håndtere.

Du kan læse om hygiejne og husdyrgødning i dette svar.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Bør jeg sprede hestemøg ud i haven om foråret?