Hvor ofte skal jeg vande med nældevand?

Jeg har ladet et lille bed stå med brændenælder, da jeg vil forsøge at gøde med nældevand. Men hvor ofte er det nødvendigt at vande med nældevandet? En bestemt sommerfugl yngler kun ved hjælp af brændenælder. I hvilken periode bør man lade brændenælderne stå hvis man vil hjælpe disse sommerfugle?

Med venlig hilsen
Heidi Jeppesen, juni 2002

Svar

Jeg tror helt bestemt, at Nældens Takvinge vil være glad for et bed med brændenælder. Desværre kan man ikke sige, hvornår den lægger sine æg, men det er ofte to gange om året. Og skærer man nælderne med æg, kommer der jo ingen larver. På den anden side vil hunnen helst lægge æg i unge nælder, så skærer man dem, og lade nye vokse frem, vil hun sikkert bleve glad for det. Summa summarum: Det kan være både godt og skidt for Nældens Takvinge med nælder til nældevand. Man kan så enten trøste sig med, at det ikke er en truet art. Eller man kan lave nældevand om foråret – hvor der er mest brug for det – og håbe på, at sommerfuglen »flytter ind« senere på sommeren til andet kuld.

Nældevand er mest egnet til at få gang i udplantningsplanter, og de skal helst vandes dagligt i de første fjorten dage. Andre planter, der er gået i stå, kan også have gavn af nældevand, og de skal også vandes hver eller hver anden dag, til de er i gang igen. Bruger man nældevand til at gøde i drivhuset, skal det bruges, hver gang man vander.

Med venlig hilsen
Troels V. Østergaard
Geolog og forfatter, Godsets Vin

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Hvor ofte skal jeg vande med nældevand?