Hvor meget kvælstof indeholder ikke omsat gødning?

Jeg har lige fået køkkenhave, og vil gerne lægge den om til økologisk. Jeg har mulighed for at få komøg fra sidste år. Jeg har tænkt mig at starte en bunke op til helkomposterering, men i år må jeg gøde med en forholdsvis frisk gødning. Jeg kan finde gødningsværdier på helomsat gødning, men hvor meget skal jeg gøde med i år hvor møget ikke er særlig omsat? Det er sandjord.

Med venlig hilsen
Rikke Drensholt, april 2005

Svar

Til lykke med køkkenhaven – og du er bare heldig at du kan få fat i et år gammelt komøg.

Indholdet af plantenæringsstoffer er så nogenlunde den samme, uanset hvor omsat møget er, når det er det samme antal kg gødning, vi taler om. I artiklen Gødningmængder til køkkenhaven er der i Tabel 3 opgivet indhold af kvælstof i kg pr. ton gødning. Så hvis du vejer det, er det uden betydning, hvor omsat gødningen er. Med mindre den er tørret helt ind, selvfølgelig. Undervejs vil der dog – afhængig af opbevaringsforhold – ske et større eller mindre tab af kvælstof til omgivelserne.

Du skal være opmærksom på, at ikke alle afgrøder tåler uomsat møg – hvor omsat din gødning er, har jeg jo svært at vurdere herfra. Kartofler er den afgrøde, som tåler det bedst. Græskar og squash kan også godt vokse på et bed med ret frisk gødning. Mit bedste råd er at starte en varmkompost op hurtigst muligt, og i løbet af et par måneder kan du begynde at gøde med halvt omsat kompost som jorddække mellem rækkerne med afgrøder. Du skal i hvert fald undgå at bruge komøget til arealer, hvor du skal så – især rodfrugter, da det kan give problemer med spiringen. Her kan du gøde mellem rækkerne, når planterne er min. 10 cm høje. Til den tid har du måske en fin halvt omsat kompost.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Hvor meget kvælstof indeholder ikke omsat gødning?