Hvordan anvender jeg bedst mit hønsemøg?

Vi har 4 danske landhøns og en hane, som vi har stor glæde af. De får udelukkende økologisk foder. I hønsehuset går de på noget halm, og vi har netop fjernet det gamle halm fra vinteren og givet dem et lag frisk. I det gamle halm er der en del hønsemøg, og jeg vil gerne anvende det i køkkenhaven. Jeg havde tænkt at lægge det i et 3–4 cm tykt lag i kartoffelbedet, når jeg har lagt kartoflerne i begyndelsen af april. Resten vil jeg lægge mellem rækkerne, hvor jeg sætter løg, sår salat osv.

Er dette den rigtige anvendelse af halmen med hønsemøg, eller har I andre forslag?

På forhånd tak for Jeres svar.

Med venlig hilsen
Elise Frydensberg, marts 2002

Svar

Det er lidt svært at vide, hvor stærk gødningen er. Men normalt er hønsemøg for stærk til at komme direkte på jorden. Det anbefales at komme den gennem kompostbunken.

Desuden er det de færreste planter, som tåler frisk gødning. Kartofler er faktisk den eneste plante, som kan tåle det. Så det er o.k. at lægge et 3–4 cm tykt lag her, hvis ellers der er rigeligt med halm i gødningen. Det vil både gøde og forhindre, at ukrudt så let spirer frem. Men jeg vil anbefale, at du ikke lægger det på, førend du har hyppet én gang, da jorden ikke bør dækkes, førend den er blevet lidt varm. Hvis du vil være helt sikker på ikke at skulle hakke kartoffelbedet resten af sommeren, kan du dække med yderligere nogle cm halm efter midten af maj, når jorden er blevet varmet godt op. Det vil samtidig holde på vandet, så kartoflerne ikke så let kommer til at mangle vand.

Derimod vil jeg fraråde dig at bruge hønsemøget mellem andre grønsager. Kom det i stedet for med i komposten. Du kan evt. varmkompostere det sammen med forårets haveaffald i starten af maj, så får du hurtigt halvt omsat kompost til jorddække.

Desuden må det også af hygiejniske grunde frarådes at komme møg mellem grønsager, hvis de skal spises friske. Frisk hønsemøg kan indeholde forskellige sygdomskim, f.eks. salmonella, hvis hønsene er smittede.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Hvordan anvender jeg bedst mit hønsemøg?