Skal vi lade de nedfaldne bladene ligge på græsplænen vinteren over?

Skal vi lade de nedfaldne bladene ligge på græsplænen vinteren over? Har det gødende effekt eller stjæler de næring fra plænen?

Med venlig hilsen
Lars Christensen, oktober 2002

Svar

Det er ganske rigtigt, som du antyder, at bladene koster en del gødningsstoffer under deres omsætning. Til gengæld har man de samme stoffer låst fast i bladene, indtil temperaturen stiger igen hen i april. Til den tid gøres omsætningen færdig, og den brugte gødning frigøres (sammen med det, der var i bladene) til gavn for de græsrødder, der netop er blevet aktive på den tid. Fikst, ikke sandt?

Så svaret lyder altså: ja, lad bladene blive liggende, men hak dem gerne i stykker med plæneklipperen, og sørg for at få dem jævnt fordelt, så der ikke opstår svampeangreb under alt for tykke bunker.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Skal vi lade de nedfaldne bladene ligge på græsplænen vinteren over?