Hvad gør vi ved ukrudtet i vor nysåede græsplæne?

Vi bor i et nybygget hus og har sået græs. Desværre er det ikke kun græsset, der er ved at gro op, men også meget store ukrudtsplanter. Det kan derfor være svært at se, hvor græsset er, da ukrudtet flere steder fylder mere end græsset. Hvad skal vi gøre? Skal vi bare klippe det hele og rive det klippede væk? Skal vi hive ukrudtet op, eller hvad er jeres bud?

Med venlig hilsen
Jane Midtgaard Madsen, juni 2008

Svar

Hvis ukrudtet er af den slags, som danner en flad bladroset (tusindfryd, vejbred, skræppe, mælkebøtte osv.) bør man stikke skråt ned under hver roset, sådan at den kan lempes op uden videre.

Hvis der kun er tale om mere opret ukrudt (fuglegræs, ærenpris, storkenæb osv.), eller hvis rosetterne allerede er stukket op, så kan man nøjes med at slå græsset. Det vil i sig selv stille græsset bedst i konkurrencen, men man kan selvfølgelig supplere med at rive det hele af.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvad gør vi ved ukrudtet i vor nysåede græsplæne?