Hvad gør vi ved sneskimmel i græsplænen?

Da vores plæne i år har være snedækket næsten uafbrudt i 2,5 måned, er den på meget store områder dækket af et hvidt fnulret lag, som jeg gætter på kan være sneskimmel. Kan plænen reddes, eller hvad gør vi? Jeg kan se, at flere naboer har samme problem.

Med venlig hilsen
Iben Skovgaard Olesen, marts 2010

Svar

Det er helt rigtigt, at denne vinter har været meget hård ved græsplænerne. Sneskimmel er grimt at se på, og den dræber græsplanterne på de steder, hvor svampen har været i gang, men plænen som sådan er dog ikke ødelagt. Skaderne begrænser sig til de synlige pletter, og man kan sagtens udbedre dem. Det foregår sådan:

  • Riv først skimmelbelægninger, døde og angrebne planter væk. Fjern så græsset i en zone på ca. 20 cm bredde uden om det, der var angrebet.
  • Kultivér den bare plet, så jorden bliver løsnet, og tilfør en topdressing i et lag på ca. 2 cm tykkelse. På løs og sandet jord kan topdressingen består af ren, harpet kompost, men hvis jorden er meget leret, bør man i stedet bruge en blanding af lige dele harpet kompost og filtergrus.
  • Når alt er jævnet og revet, sår man nyt græs på pletterne. Her bør man foretrække hårdføre græssorter. Det er bedst at indrette såtidspunktet efter temperaturen. Desto varmere jorden er, desto hurtigere og ensartet spirer frøene. Det giver en hurtig og tæt etablering af plænen, så vent så længe, det er til at holde ud.
  • Når græsset er vel oppe, kan det behandles som resten af plænen.

Hvis man vil forberede græsplænen på næste vinters strabadser, bør man standse al gødskning med udgangen af august, og desuden bør man øge græssets længde til mindst 6 cm efter den sidste klipning før vinteren.

Se mere om emnet i artiklen Sneskimmel.

Sneskimmel

Græsplæne angrebet af sneskimmel – skaderne begrænser sig til de synlige pletter. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvad gør vi ved sneskimmel i græsplænen?