Er det tilrådeligt at anlægge græsplæne midt på sommeren?

Vil det være tilrådeligt at anlægge ny græsplæne i juni/juli?

Med venlig hilsen
John Gråhøj, juni 2010

Svar

Græsfrøene vil spire hurtigt i varmen – hvis der er fugtighed nok i jorden. Det kan man normalt ikke regne med, at der er midt på sommeren. Så svaret er, at det normalt er bedst at anlægge i maj eller i sensommeren, når der kommer fugtighed nok fra sidst i august og hen gennem september. I sensommeren er man desuden begunstiget af rigelig nattedug.

Græsplæner skal helst sås i fugtig jord, og helst lige inden man får en gang god regn. Man bør ikke vande i spiringsperioden. Græs spirer hurtigt og godt ved sommerlige temperaturer, mens det tager rigtig lang tid, når temperaturen er lav. Det er ikke nok, at der er fugtighed til spiringen, de første uger efter fremspiring har græsplanterne et øverligt og lidet udviklet rodsystem og er derfor udsat for at gå ud, hvis vi får tørke hen over sommeren.

Rullegræs kræver vanding i flere uger, og jo mere varmt og tørt, det er og bliver, jo mere vanding og jo større risiko for, at græsset ikke kommer tilfredsstillende i gang.

Men ingen kender jo sommeren, før den er omme. Bliver den regnfuld, kan det gå godt, bliver det tørt, kommer der ikke en perfekt plæne ud af en sommersåning.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Er det tilrådeligt at anlægge græsplæne midt på sommeren?