Kan man gøde en nysået græsplæne?

Kan man gøde en nysået plæne? Sået i starten af maj, og den har endnu ikke været slået den første gang.

Med venlig hilsen
Karen Marie Broberg, juni 2011

Svar

Selvfølgelig kan man da gøde en ny græsplæne, ja der er sågar dem, der gøder plænen på forskud, dvs. inden den er sået! Der er dog kun mening i det tiltag, hvis man er gødningsfabrikant, for det er yderst tvivlsomt, om plænen kan udnytte gødningen.

Der gælder en god tommelfingerregel, som siger, at planterne først har brug for mineralsk næring, når det femte blad er dannet. Indtil da vokser de på basis af den oplagrede næring. For græssets vekommende yder frøet og jorden rigeligt med næring, indtil det femte blad i hver græstot er dannet.

Så det er blot at vente, indtil tuen er klar til det. I mellemtiden kan man passende overveje, om det overhovedet kan tænkes, at jorden mangler gødning. Hvis der ikke har været dyrket afgrøder, som er fjernet fra det jordstykke, som plænen ligger på, vil der sandsynligvis frigives masser af gødningskraft fra alt det døde, organiske materiale, der findes i jorden. Det er netop for at opsamle den frigivne gødning, at man forlanger af landbruget, at markerne skal holdes grønne i størstedelen af året.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Kan man gøde en nysået græsplæne?