Hvad gør man i september med en græsplane ødelagt af gåsebillelarver?

Jeg har læst jeres svar fra januar 2011, vedrørende omlægning af gåsebilleplaget plæne. Jeg vil gerne vide hvad man kan gøre her i september, således at man eventuelt kan nå at få en pæn græsplæne til foråret.

Vi har boet her i næsten 30 år, og vi har aldrig tidligere haft problemer, men nu er vores græsplæne helt ødelagt, og fuglene gør det ikke bedre, da de hele tiden laver store huller i græsset for at finde gåsebillelarver.

Kan jeg eventuelt så nyt græs sidst i september, og hvad skal jeg foretage mig inden? Hvor mange cm graver larverne sig ned, og hvornår gør de det? Når larverne næste år er blevet til biller, og graver sig op igen, begynder de så at formere sig straks, eller flyver de eventuelt videre et andet sted hen?

Jeg har købt Trim mod gåsebiller som jeg vil bruge næste år, hvis der igen opstår problemer, men er det godt nok?

Jeg håber virkelig på at få svar da jeg synes at det er et stort problem, og det vil sikkert interessere mange andre læsere.

Med venlig hilsen
Jan Amneus, september 2013

Svar

Til en indledning er det på sin plads at gøre opmærksom på middeldatabasen, som har en side om Trim mod gåsebillens larver. Det fremgår her, at midlet kan skade vandmiljøet, og at det er farligt for fugle og børn. Miljøstyrelsen har trukket godkendelsen tilbage og midlet er på forbudslisten fra 1. december 2013.

Grunden til, at gåsebilleangrebet er så føleligt netop i år, skal findes i den tørre og varme sommer, som begunstiger netop disse billers larver. Hvis vi får en mere almindelig sommer til næste år, vil et eventuelt angreb blive meget mindre belastende.

Larverne lever af græsrødderne, og derfor er de også kun i den dybde, som rødderne vokser ned gennem. Når de forpupper sig, sker det på stedet og i den dybde, de har levet i. Til juni næste år klækkes pupperne og de voksne biller flyver op på løvtræer, som de gnaver af, og hvor de parrer sig. Derefter opsøger hunnerne tørre græsarealer, hvor æggene lægges.

Endelig det centrale spørgsmål: hvad kan der gøres nu i september? For de første er det afgørende vigtigt, at jorden med de mange larver og pupper bliver bearbejdet grundigt. Kultiver eller fræs jorden 2–3 gange med en uges mellemrum, sådan at alle dyrene bliver udtørret. Derefter kan man med fordel så græs. Regn i forening med den varme jord vil få græsfrøene til at spire meget hurtigt og jævnt lige nu.

Du kan læse mere om gåsebiller og deres licscyklus i artiklen Gåsebille.

Se spørgsmål og svar om gåsebiller og den larver.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvad gør man i september med en græsplane ødelagt af gåsebillelarver?