Vil der komme gåsebiller igen i en nyanlagt plæne?

’Mit græs har helt udgåede pletter og brune/lysegule pletter – overalt. Jeg har gravet en blok op for at se efter larver. Der var ingen i den blok. Flokke af gråspurve og solsorte sidder og spiser et eller andet. Hvad kan det være. Det er ikke græsfrø og ikke myrer. Jeg prøvede med en kikkert, men kunne ikke se, hvad de guffede i sig.

Jeg har ellers haft en utrolig flot – meget grøn plæne, men nu må jeg erkende den skal fornys, da haven er mit halve liv. Ikke morsomt, da jeg jo er blevet 14 år ældre, end da jeg anlagde den i sin tid.

Hvis jeg anlægger en ny plæne, vil problemet så bestå?

Med venlig hilsen
Ingrid Pihl, september 2013

Svar

Ja, gåsebiller vil der altid være, og når vi en sjælden gang får en pragtfuld, solrig sommer, så stortrives billelarverne. Det giver grimme skader på plænerne, men helt undgå det kan man ikke, da vejrliget har så stor betydning for dyrene.

Du kan læse mere om gåsebiller og deres licscyklus i artiklen Gåsebille.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Vil der komme gåsebiller igen i en nyanlagt plæne?