Skal en nysået plæne tromles?

Jeg skal til at anlægge græsplæne og har nøje læst Anlæg en ny græsplæne på siden. Det fremgår dog ikke, om man skal anvende tromle og hvis man skal, hvor i processen skal tromlen anvendes?

Jeg har forstået processen som følger:

  1. Afryd glasplænenen med en rive
  2. Fræsning for at løsne jorden
  3. Fjerne ukrudt og andet skidt ved afriving
  4. Gør jorden plan
  5. Græssåning
  6. Tromle?

Med venlig hilsen
Irfan, april 2003

Svar

Du kan, hvis du synes, det er nødvendigt, tromle lige efter at græsset er sået og revet ned i jorden. Det er især på meget lette, sandede jorde, at det kan have en vis positiv virkning ved, at den komprimerede overflade trækker vand op til frøene.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Skal en nysået plæne tromles?