Kan I anbefale at så en græsfrøblanding med kløver i?

Vi skal have anlagt ny græsplæne. Området vi bor i er ved vestkysten i Nordjylland ved Blokhus. Jorden er sandet, men der kan fint gro træer, blomster og græs. Vi fylder dog op med ca. 10 cm muldjord på hele plænearealet før såning af græs. Plænen bliver forholdsvis stor og skal bruges til leg, boldspil, at sole sig på og nyde at se på. Vi har en Stiga Park til at slå den nye plæne med.

Jeg har læst om Villa-, Golf- og ØkoMaster-blandinger. Sidstnævnte er 30% raj, 60% engrapgræs og 10% plænekløver og sælgeren af denne lyder til at anbefale det pga. at kløveren gør plænen selvforsynende med kvælstof. Kan I anbefale den blanding med plænekløver i? I, og heller ikke ret mange andre på Internettet, taler om en sådan blanding?

Hvis I vil fortælle om hvad I mener om denne kløver-frøblandig og hvad I i øvrigt primært anbefaler som valg til en ny plæne med de bundforhold vi har vil jeg være glad.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Michael Riise, april 2003

Svar

Det er let at forklare, hvorfor der ikke tales meget om disse frøblandinger med kløverfrø i. Produktet er først blevet afprøvet og præsenteret så sent som sidste år, hvor man kunne se prøveflader på Landskab og Park udstillingen ved Hindsgavl.

Netop på en meget let og sandet jord kan kløveren få afgørende betydning som stabil kvælstofleverandør til plænen, så jeres tanke er helt rigtig.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Kan I anbefale at så en græsfrøblanding med kløver i?