Hvornår kan vi så græs på vores helt nye grund?

Jeg har læst om anlæggelse af ny græsplæne, hvor der står, at man skal vente med at så græs til jorden er 20 grader.

Nu står vi i den situation, at vi lige er flyttet i hus på (1400m2 grund), og jorden er lige blevet fordelt ud over grunden samt grubbet. Hvis vi skal vente til der bliver 20 grader, vil

  1. jorden vel klaske helt sammen?
  2. alle næringsstoffer bliver vel vasket ud?
  3. jorden vil vel blæse »væk« og genere alt og alle

Så hvad vil være smart at gøre? Skal vi alligevel forsøge at så græs nu. eller kan vi gøre noget for at holde på den blottede jord?

Med venlig hilsen
Camilla, februar 2015

Svar

Det bedste tidspunkt at lave græsplæne på er august, hvor jorden er varm, og hvor man derfor får en god spiring.

Men du har selvfølgelig ret, jorden har ikke godt af at ligge bar så lang tid. Begyndelsen af marts vil dog være lovlig tidlig og resultatet vil som regel være en lav spireprocent. Men hvis vi får et tidligt mildt forår, kan du rive jorden over og så i april. Du skal naturligvis være indstillet på, at du måske ikke får den bedste spiring, men så kan du så efter i løbet af sommeren.

Det betyder også meget, at du har fået lavet en god jordbehandling, så der ikke bliver stående vand, som kan ødelægge selv de bedste frø.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvornår kan vi så græs på vores helt nye grund?