Hvad er det for en ukrudtsplante på fodboldbanen?

Ukrudtsplanter i græsset på fodboldbane

Ukendt ukrudtsart på fodboldbanen. Foto: Tommas Holler

I græsset på vores lokale fodboldbane har vi fundet mange af de planter, der vist på billederne. Det ser ud til at de spreder sig hastigt, og ser ud til at tage over fra græsset.

Vi er meget i tvivl om, hvad det er, og hvad vi kan gøre ved det?

Med venlig hilsen
Tommas Holler, februar 2016

Svar

Det er tusindfryd, og det botaniske navn er Bellis perennis. En meget almindelig ukrudtsplante i græsplæner. Hvis de får lov til at blomstre, kan de selvså. Som du selv kan se på billederne, så holder de lav profil i forhold til den højde, græsset slås i, så derfor lever de godt.

Tusindfryd har smukke blomster i foråret, og om sommeren, når græsset visner i tørkeperioder, så står tusindfryd grøn. Mange haveejere synes at tusindfryd er fin i græsplænen. Men om planten er forenelig med fodboldspil, må være jeres afgørelse.

Hvis I beslutter, at de skal væk, så er den mest økologiske metode til at fjerne dem, er at bede alle jeres fodboldspillere medbringe en kniv og så have en masse spande klar. Planterne er lette at stikke med en kniv og fjerne dem på den måde. Og med et større antal veltrænede fodboldspillere i alle aldre, så kan et effektivt holdarbejde hurtigt gøre fodboldbanerne bellis-fri. Planterne kan komposteres.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvad er det for en ukrudtsplante på fodboldbanen?