Skal jeg i gang med mosfjerning og gødning nu her i April?

Jeg kæmper med meget store mængder mos i plænen. Visse steder kan græsset stort set ikke gro. Græsset er de steder hvor det så trods alt kan vokse begyndt at komme frem i løbet af den seneste måned, og i dag har plænen fået første græsslåning med 6 cm højde. Jeg regner med at vertikalskære i slut April / start Maj, men det jeg ikke kan få helt til at hænge sammen er at man helst ikke må klippe græsset for kort i starten, men når plænen skal vertikalskæres, så skal den klippes så kort som muligt? Betyder det at jeg burde have vertikalskåret som det første her i foråret, det ved jeg mange haveejere gør. Derudover så vil jeg gerne efterså og gøde, men der er også meget delte meninger om hvornår dette skal gøres. Jeg er klar over at jorden helst skal være 10 grader når der eftersås, men skal der gødes i samme ombæring eller skal man vente, eller bør jeg gøde allerede før jeg eftersår?

Endeligt er der kalk, jeg har målt ph værdien til 5,5 så jorden er ikke særligt sur. Hvis jeg endeligt vil give lidt kalk, er det så bedst at vente til efteråret?

Med venlig hilsen
Mikkel Vejlø, april 2016

Svar

Det lyder som om at du er beriget med store mængder mos i din græsplæne. Nogle mennesker vil misunde dig, og rigtig mange deler samme udfordring som dig. Uanset hvilket ønske man har til sin græsplæne, så kan det være et godt afsæt at tage udgangspunkt i de specikke forhold som man har i haven. Du har tilsyneladende en række klimatiske og jordbundsmæssige forhold der ikke er de mest hensigtsmæssige for den/de typer græssorter som du har i græsplænen, men nogle forhold der i høj grad fremmer moets trivsel.

Personligt sætter jeg stor pris på den mangfoldige plæne, hvor særligt mosset, men også mange andre spændende småurter, trives og tiltrækker mange insekter.

Mos er noget der er svært at undgå, og så rigtig mange haveejere bruger meget indsats på at bekæmpe. Mossets gode vækst skyldes dels ofte meget vand/høj fugtighed, for lidt gødning og en vis forekomst af skygge i haven. Det er især i den kølige vintermåneder at mosserne får godt fat i plænen, da de stortrives ved lave temperaturer.

Når græsplænen slås (for) hyppigt og for kort, så vil mosset forsat have gode betingelser. Løsningen er på den lange bane at ændre ved grundvækstvilkårene, herunder at slække lidt på slåningen og klippehøjden.

Du bør starte med at få større mosarealer revet godt med en rive, dernæst få vertikalskået plænen. Der er vist mange holdninger til hvornår vertikalskæring er mest hensigtsmæssigt. Faktum er at du kan gøre det hele året, men hvis målet at kickstarte genvæksten af græsplænen så er foråret (april måned) mest hensigtsmæssigt.

Personligt vil jeg ikke både efterså og gøde samtidig. Afhængig af gødningstypen kan spiringsprocessen hæmmes såfremt forekomsten af næringsstoffer er for høj.

Efter rivning og vertikalskæring så vil jeg topdresse med med lige del 0–4 mm bakkegrus og løs kompostjord. Derefter udså en god, egnet plænegræsblanding – find helst en blanding med 4–6 forskellige arter. Riv frøene let ned i topdressingen og så ellers bare vent til spiringen går i gang. Tommelfingerreglen med græs er at det spirer fra ca. 6 grader, men det er naturligvis væsentlig mere optimalt at udså noget senere, da spiringen alt andet lige vil gå hurtigere. Når græsset spirer kan der udbringes gødning. Der behøves kun gødet i en mindre mængde. Selve topdressingen vil også tilføre en vis mængde af næringsstoffer, så græsplænen behøver kun et supplerende tilskud af kvælstofsgødning.

Det er en rigtig god ide at du har målt jordens pH-værdi. Desværre er der alt for mange der kalker jorden i ren uvidenhed om jordens reelle surhedsgrad. Hvis pH-værdien er omkring 5,5 så er der lettere sur, og det vil være hensigtsmæssigt for græssets trivsel at hæve pH. Dette gøres ved at udbringe eksempelvis granuleret kalk, og det er helt klart bedst at gøre det i efterårsperioden, så vent gerne til oktober eller lignende.

Med venlig hilsen
Martin Theill Johansen
Landskabsarkitekt MDL

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Skal jeg i gang med mosfjerning og gødning nu her i April?