Har giftige rødder ødelagt min nye plæne?

Vi har ryddet temmelig mange udvoksede træer buske og hækplanter ud mod vejen, og foreløbig plantet det til med græs.

Dog er der 2 pletter på ca ½–1 m³ hvor græsset ikke gror. Det ser helt svedent ud, samt en smule rødligt. Vi tænkte om der måske har stået en busk eller et træ med »giftige rødder«, eller hvad kan forklaringen ellers være, og hvad kan der gøres?

Med venlig hilsen
Mary Vestergaard, august 2016

Svar

Der findes ikke giftige rødder, der kan svide græs på den måde. Jeg tænker i stedet det er en svampesygdom, som hedder Rød tråd. Prøv at Google og se på billederne om ikke det kan passe.

Rød tråd er almindelig i vores græsplæner. Ofte lægger vi først mærke til den i en fugtig eftersommer, hvor vi opdager de svedne, visne pletter med et rødligt skær.

Vi er gode til selv at sprede sygdommen med plæneklipper eller bare vores fodspor. Bekæmpelse er ikke muligt, men der er et par ting man kan gøre for at forebygge angreb.

  • Undgå færdsel, så angrebet spredes
  • Undgå at vande plænen om aftenen eller i nattetiden. Gør det i stedet om morgenen, så græsset hurtigt tørrer igen
  • Sørg for en velgødet plæne, da især plæner med kvælstofmangel angribes
  • Brug sunde, gode sorter af plænegræsser. Især rødsvingel og rajgræs er modtagelige for Rød tråd, men også andre arter kan angribes.

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Har giftige rødder ødelagt min nye plæne?