Kan plænen tåle kalk nu?

Kan jeg give græsplænen kalk nu?

Med venlig hilsen
Else Pedersen, november 2017

Svar

Som udgangspunkt kan der sådan set kalkes året rundt på ens græsplæne. Selve græsset vokser typisk indtil temperaturer på omkring 6–7 grader, så nu hvor dagstemperaturen er faldet tilstrækkeligt meget, så kan der ikke forventes nogen synderlig tilvækst.

Det er faktisk også ofte at parcelhushavernes jord ikke har synderligt behov for kalk. Dette bør oplagt undersøges ved nogle simple pH-undersøgelser af jorden. For kalk kan selvsagt berige jorden og dens evne til at være vækstlag for beplantning, og i dette tilfælde græs, men der skal selvfølgelig være behov herfor. Kalk skal heller ikke anvendes hvert år, og afhængig af de stedlige forhold så bør hvert 3. – 5. år være rigeligt.

Afhængig af kalkproduktet der anvendes og dets granulatstørrelse, så kan der gå relativt lang tid med opløsning og ‘nedsivning’ i de øvre jordlag. Flere anbefaler de tidlige forårsmåneder som et godt tidspunkt.

Det er også værd at huske på at kalk ikke er et universal eller vidundermiddel mod mos i græsplænen. Mosser kan i øvrigt sagtens trives til trods for udspredning af kalk på plænen. Der er vertikalskæren nok et af de bedre værktøjer til at sikre udluftning af plænen, ligesom mange haveejere bør affinde sig med at de stedlige forhold, mikroklimatiske betingelser og ens forekomst af skyggegivende træer i høj grad er medvirkende til mos i haven.

Med venlig hilsen
Martin Theill Johansen
Landskabsarkitekt MDL

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Kan plænen tåle kalk nu?