Kan vi bruge bakkegrus til at fjerne ujævnhederne i vores græsplæne?

Vores græsplæne er ekstremt ujævn. Kan vi bare rive noget sand ud over den og på den måde jævne niveauforskellene ud? Vi har allerede bestilt 10 m³ bakkegrus, men vil gerne høre om det er ok, før vi begynder at sprede det på plænen.

Med venlig hilsen
Helle Lindahl, maj 2003

Svar

Det er en skam, hvis I har købt bakkegrus. De fleste steder i landet betyder det nemlig en grustype, som ikke er siet. Den indeholder altså også ler, som får sandet til at pakke sammen i jordoverfladen.

Hvis I ikke har handlet endnu, bør I få »bakkegruset« uskiftet med »filtergrus« i størrelsen 2–4 eller 2–6 (eventuelt 4–8). Det er nemlig grus af en kendt kornstørrelse og uden ler. Pas på med at lægge for meget grus ud ad gangen. Et lag på maksimalt 2–3 cm bør være nok i første omgang. Når græsset er vokset godt fri af det, kan man lægge næste lag ud osv.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Kan vi bruge bakkegrus til at fjerne ujævnhederne i vores græsplæne?